12 mars 2020

Tvistlösning

Minska risken att inte få betalt i tid

hav

Att inte få betalt i tid är ett återkommande problem för många egenföretagare. Men det finns flera enkla åtgärder du kan vidta för att både skydda dig själv och öka chansen att faktiskt få betalt – och i tid.

Jesper Linder, jurist på Advokatfirman Fylgia, delar med sig av konkreta råd i en intervju med Unionen. Han betonar vikten av att alltid bekräfta uppdrag skriftligt – även om det sker via mejl eller sms. Det gör det lättare att visa vad som har avtalats, om det senare skulle uppstå en tvist om betalning eller ersättning.

Viktiga åtgärder för att få betalt i tid:

  • Bekräfta alla uppdrag skriftligt – via mejl, sms eller dokument.
  • Specificera ersättningen tydligt – inklusive eventuell timersättning.
  • Be kunden svara och bekräfta överenskommelsen.
  • Ha koll på dina fakturors förfallodatum – och agera snabbt om en faktura inte betalas.
  • Informera om betalvillkor i förväg – särskilt om du har kortare betaltid än 30 dagar.

Vad gör du om en kund inte betalar?

Börja med att kontakta kunden – gärna via telefon eller mejl – och ta reda på orsaken. Se till att ha all dokumentation i ordning: faktura, uppdragsbeskrivning, avtal eller mejlväxling.

Om påminnelser inte hjälper kan du:

  • Skicka kravbrev eller föreslå en avbetalningsplan.
  • Ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
  • Gå vidare med stämning i tingsrätt – men väg riskerna noga.

Undvik dyra tvister – överväg förlikning

I många fall är en förlikning ett snabbare och billigare alternativ än en långdragen rättsprocess, särskilt om skulden är under 150 000 kronor. Då kan du få tillbaka en del av din fordran utan att riskera stora rättegångskostnader.

Läs hela intervjun med Jesper Linder där han ger fler praktiska råd om fakturahantering och hur du som företagare kan agera vid utebliven betalning.

Klicka här för att läsa artikeln i Unionens medlemsmagasin.

Kontakta Jesper för rådgivning!